Motoryzacja

Kilka ważnych pytań związanych z filtrem DPF

Filtr cząstek stałych to bardzo ważny element montowany w większości samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które pojawiły się na rynku w XXI wieku. Został on wprowadzony do pojazdów, gdy przepisy dotyczące ochrony środowiska uległy zaostrzeniu. Głównym zadaniem takiego filtra jest zatrzymywanie cząstek sadzy i popiołu oraz ich wypalanie. Najpopularniejsze są filtry DPF oraz FAP

Czemu dbanie o filtr cząstek stałych jest takie ważne?

 

Prędzej czy później filtr cząstek stałych ulegnie zapchaniu lub innej formie zużycia. Nowe oryginalne filtry mogą kosztować nawet 10 tysięcy złotych, a zamienniki kilka tysięcy złotych, więc jest to ogromny wydatek. Regeneracja filtra również wiąże się z koniecznością wydania od kilkuset do nawet 2 tysięcy złotych. Warto więc dbać o filtr, aby problemy i wydatki pojawiły się jak najpóźniej.

Jakie są przyczyny zapychania takich filtrów?

 

Głównym powodem zapychania i zużywania się filtrów cząstek stałych są błędy spowodowane niewiedzą kierowców. Nieprawidłowe dbanie i eksploatacja mogą doprowadzić do zużycia filtra po pokonaniu 100-120 tysięcy kilometrów. Inną sprawą jest to, że technologia takich filtrów stale się rozwija i koncerny motoryzacyjne nadal pracują nad wprowadzeniem o wiele bardziej niezawodnych systemów.

Kiedy należy spodziewać się problemów z filtrem cząstek stałych?

 

Szybsze wykrycie nadchodzących problemów jest korzystne dla kierowcy, ponieważ ma on sporo czasu na znalezienie odpowiedniego elementu w korzystnej cenie lub na wyszukanie firmy zajmującej się niedrogą i profesjonalną regeneracją.

 

Pierwszym niepokojącym objawem może być wyższy poziom oleju potrzebnego do automatycznej, aktywnej regeneracji filtra. Paliwo nie jest spalane całkowicie i dostaje się do oleju powodując jego rozrzedzenie. Jest to spowodowane zbyt częstymi cyklami aktywnej regeneracji, które uruchamiają się podczas jazdy w cyklu miejskim oraz gdy filtr jest bardzo mocno zużyty.

 

Kolejnym objawem problemów z filtrem DPF jest spadek mocy przejawiający się głównie gorszym przyspieszeniem oraz spadkiem prędkości maksymalnej. Oprócz tego w przypadku problemów z filtrem DPF zapala się kontrolka „check engine”.

Jak należy dbać o filtr cząstek stałych w aucie?

 

Filtry takie coraz częściej pojawiają się w autach benzynowych, jednak nadal stanowią podstawowy element wyposażenia diesli stworzonych z myślą o pokonywaniu dalekich tras. Jeśli ktoś zamierza autem z silnikiem wysokoprężnym jeździć tylko po mieście to może spodziewać się częstych problemów z filtrem DPF. Warto co 500-1000 km wyjechać w trasę podczas której przez 15 minut auto będzie utrzymywać stałą prędkość ze stałymi obrotami silnika na poziomie 3 tysięcy obrotów na minutę. Taka jazda pozwoli na automatyczne oczyszczanie filtra. Dodatkowo podczas codziennego użytkowania trzeba unikać krótkich tras oraz gwałtownego wciskania pedału gazu przy niskich obrotach.

 

Istotną sprawą dla żywotności filtra jest tankowanie odpowiedniego paliwa. Konieczne jest tankowanie wysokiej jakości oleju napędowego, który jest zalecany przez producenta auta. Olej taki powinien zawierać mało potasu, siarki oraz fosforu. W związku z tym warto tankować w renomowanych stacjach, które osiągnęły bardzo dobre wyniki podczas badań składu i jakości paliw.

Wycinanie filtra cząstek stałych – czy warto to robić?

 

Czasami ze względu na oszczędność, wielu kierowców decyduje się na wycięcie filtra DPF, a niektórzy „fachowcy” tylko utwierdzają ich w przekonaniu, że jest do dobre rozwiązanie. Po wycięciu filtra DPF należy przeprogramować pojazd tak, aby „myślał”, że filtr nie został usunięty. Takie działania są ryzykowne dla prawidłowego działania pojazdu, a usługa taka jest droga. Dodatkowo należy liczyć się z możliwością otrzymania wysokiego mandatu. W Polsce kara sięga 500 zł, a w krajach takich jak na przykład Niemcy czy też Austria kary sięgają poziomu nawet kilku tysięcy euro.

 

W przypadku pytań, wątpliwości zachęcamy do kontaktu z serwisem DPF/FAP: https://dpf-fap.waw.pl