Ciekawe

„Pucio uczy się mówić”, czyli nauka pierwszych słów Twojego dziecka!

Kwestia rozwoju mowy u dziecka budzi obawy wśród wielu rodziców – martwią się oni, czy u ich pociechy nie występują jakieś nieprawidłowości. Warto pamiętać, że nie ma jednego schematu, wedle którego przebiega nauka mówienia u dziecka – każde rozwija się we własnym tempie. Istnieją jednak sposoby na to, aby rozwój ten wspierać. Poznaj książkę „Pucio uczy się mówić”!

Z tekstu dowiesz się:

  • Kiedy dziecko zaczyna mówić?
  • Czy naukę mówienia można w jakiś sposób wspierać?
  • Jak w rozwoju zdolności komunikacyjnych dziecka pomoże książka „Pucio uczy się mówić”?

Kiedy dziecko zaczyna mówić?

Na początek warto sobie uświadomić, że mowa wcale nie jest pierwszym narzędziem komunikacyjnym dziecka. Od pierwszych dni życia za pomocą płaczu sygnalizuje ono, że jest głodne albo ma mokro w pieluszce. Później zaczyna gaworzyć – zazwyczaj wtedy, gdy czuje się bezpieczne, zrelaksowane i szczęśliwe. Z czasem dochodzą do tego różne gesty, takie jak wyciąganie rączki po zabawkę, którą maluch chciałby dostać. Co więcej, dziecko dużo wcześniej rozumie pewne słowa, niż umie je wypowiedzieć. Przypuszcza się, że dźwięk swojego imienia poznaje ono już między 4. a 8. miesiącem życia!

A kiedy dziecko zaczyna mówić? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, bo każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie. Pierwsze słowa dziecka zazwyczaj pojawiają się w okolicach 12. miesiąca życia. Z początku są to proste wyrazy dwusylabowe, składające się z miękkich, łatwiejszych do wymówienia głosek – np. „mama”, „tata” czy „baba”. Później rozwój mowy nabiera znacznego tempa. W okolicach 20. miesiąca życia dziecko przyswaja już 250 słów na miesiąc, a dwulatek powinien nawet tworzyć proste dwuwyrazowe komunikaty.

Nauka mówienia – czy można ją wspomóc?

Naukę mówienia u dziecka można wspierać na różne sposoby – i wcale nie wymagają one wielkiego wysiłku. Dziecko uczy się słów przez ich słuchanie, więc od pierwszych dni jego życia warto dużo do niego mówić, śpiewać mu, czytać. Dobrze jest robić to w każdej możliwej chwili – podczas przewijania, mycia, spaceru itp. Gdy dziecko zaczyna gaworzyć, warto wchodzić z nim w „dialogi”, a więc na każde „ga-ga” odpowiadać w taki sposób, jakby było to dla nas coś zrozumiałego. Dzięki temu maluch uczy się zarówno samego mówienia, jak i odpowiadania.

Na kolejnym etapie nauki mowy – gdy dziecko posługuje się prostymi komunikatami – dobrym pomysłem jest rozwijanie jego własnych wypowiedzi. Jeśli dwulatek stwierdzi np. „baba nie”, czyli że w pobliżu nie ma babci, można mu odpowiedzieć: „Babci nie ma, poszła do pracy”. Dzięki temu dziecko stopniowo uczy się budować pełne zdania i dalej poznaje nowe słowa.

„Pucio uczy się mówić” – bestseller wśród rodziców

W ostatnim czasie prawdziwym bestsellerem wśród rodziców najmłodszych dzieci oraz maluchów z opóźnionym rozwojem mowy jest książka „Pucio uczy się mówić”. W opowieściach o przygodach kilkuletniego Pucia i jego rodziny umieszczonych jest mnóstwo wyrażeń dźwiękonaśladowczych i głosek, których powinno używać roczne dziecko. Piękne ilustracje zachęcają malucha do nazywania obiektów i powtarzania dźwięków – co w naturalny, nienachalny sposób wspiera naukę mowy. Książkę „Pucio uczy się mówić” w dobrej cenie kupisz tutaj.

opakowania reklamowe ortodoncja katowice