Ciekawe

Technologia a relacje interpersonalne. Czy media społecznościowe osłabiają nasze więzi?

Z trudem możemy wyobrazić sobie świat bez mediów społecznościowych, ponieważ to właśnie tam przeniosła się znaczna część naszego życia. Jaki ma to wpływ na relacje interpersonalne? Czy komunikacja internetowa przyczynia się do osłabienia więzi?

Tym, co jest charakterystyczne dla współczesnego świata, jest globalna dominacja mediów społecznościowych. W styczniu 2017 roku Facebook posiadał aż 1,87 miliarda użytkowników, YouTube z kolei odnotowywał liczbę codziennych wejść na poziomie miliarda użytkowników – dane pochodzą z raportu “Digital in 2017 Global Overview”. Wszystkie rodzaje mediów społecznościowych przyciągają codziennie blisko 2,8 miliarda użytkowników. Nie da się więc ukryć, że jeszcze przez długi czas tego rodzaju media będą dominowały nie tylko w Internecie, ale również w naszym życiu – gołym okiem możemy zauważyć, że właśnie do mediów społecznościowych przenosi się znaczna część naszego życia. Nie pozostaje to bez wpływu na relacje z bliskimi – jak więc media społecznościowe wpływają na nasze relacje interpersonalne? Czy osłabiają więzi, czy wręcz przeciwnie – umacniają ją?

Rewolucja w komunikacji

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na formę mediów społecznościowych. Ich największe zasługi widoczne są w rewolucji, jakiej dokonały na płaszczyźnie komunikacji interpersonalnej i nie tylko – również komunikowania zawodowego czy tak zwanej komunikacji w małych grupach. Badania pokazują, że znaczna część osób, dla których tak duża popularność mediów społecznościowych jest czymś naturalnym, ponieważ dorastały w czasach dynamicznego upowszechnienia się Internetu, pozostają online praktycznie dwadzieścia cztery godziny na dobę. Możliwość komunikowania się z drugą osobą bez barier technologicznych i odległościowych przyczyniło się do wytworzenia się czegoś w rodzaju kultury Internetu, a w węższym rozumieniu – kultury mediów społecznościowych. Z trudnością możemy znaleźć dzisiaj osoby, które nie porozumiewają się ze sobą za pośrednictwem Internetu. Co więcej – również trudno jest znaleźć osoby, które nie komunikują internetowo w ogóle.

Autopromocja czy komunikowanie internetowe?

Komunikowanie internetowe w mediach społecznościowych można również rozpatrywać w kontekście autopromocji. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w szczególności profile celebrytów i osób powszechnie znanych kreują trendy i estetykę, w kierunku których wiele osób podąża. Media społecznościowe kreują pewnego rodzaju złudzenie idealnego życia, które może mieć na nas szkodliwy wpływ, jeśli w zbyt dużym stopniu będziemy poddani tego rodzaju złudzeniom. Co należy podkreślić – narażone są na to młodsi użytkownicy mediów społecznościowych.

Zobacz, jakie korzyści da Ci system rezerwacji online Bookero.pl

Powinniśmy również zauważyć, że wiele osób bardziej niż na samym spotkaniu w restauracji, skupia się na jego internetowym uwiecznieniu. Zdjęcia posiłków, wystroju, oznaczanie znajomych – to wszystko ma mniejszy lub większy wpływ na formę komunikowania. Obecnie tego rodzaju praktykami zajmują się socjologowie, badając, jaki wpływ mają media społecznościowe na relacje interpersonalne. Co należy zauważyć – aktualizowanie statusów oraz publikowanie zdjęć w mediach społecznościowych sprawia nam ogromną przyjemność, tym większą, im bardziej egzotyczne czy oryginalne jest dane miejsce. Duże znaczenie ma dla nas również liczba polubień. Oczywiście nie wszyscy zwracają na to uwagę – jest to jednak silny trend, którego nie sposób nie zauważyć.

Więzi a Internet

Silna popularyzacja mediów społecznościowych i upowszechnienie się komunikacji internetowej sprawiło, że badacze społecznego komunikowania ostrzegali przed zbyt dużym zaangażowaniem się właśnie w tę formę porozumiewania się. Mówiono wówczas, że rozmowy za pośrednictwem Internetu, a w szczególności komunikacja tekstowa, może przyczynić się do obniżenia naszej kompetencji komunikacyjnej. Oznaczało to mniej więcej tyle, że bardziej niż kontakt w rzeczywistym świecie będziemy cenić sobie kontakt internetowy, a relacje interpersonalne oraz osobiste więzi ulegną mocnemu osłabieniu.

Wiele badań wykazało, że media społecznościowe pełnią funkcję wręcz odwrotną. Na ogół nie służą poznawaniu nowych osób – mowa tutaj o najpopularniejszych, nierandkowych mediach społecznościowych – a przyczyniają się do utrzymywania i pogłębiania kontaktu z bliskimi; rodziną i przyjaciółmi. Nie da się ukryć, że osobami, z którymi najczęściej kontaktujemy się w mediach społecznościowych, są właśnie członkowie naszej rodziny czy bliscy przyjaciele, z którymi często spotykamy się w świecie rzeczywistym. Możemy więc dojść do konkluzji, że w bardzo dużej części media społecznościowe pogłębiają nasze relacje. Warto jednak pamiętać, że jest to uogólnienie i nie może mieć zastosowania do wszystkich użytkowników mediów społecznościowych. Mowa przede wszystkim o zauważalnych trendach, o których warto pamiętać. Szczególnie w nadchodzących latach, kiedy to popularność różnego rodzaju mediów społecznościowych może jeszcze bardziej się zwiększyć.

http://andrzejurbanowicz.pl/lekcje-jazdy-konnej-jak-sie-przygotowac/ http://jadalive.org http://tofiq.org